Tulkojumā no latīņu valodas krievu valodā Ex libris nozīmē "no grāmatām".

 

Ģerbonis - tajos attēlots īpašnieka personīgais ģerbonis, Krievijā pēc tādām lietām īpašs pieprasījums bija divdesmitā gadsimta sākumā muižnieku vidū, kuriem nebija laika vai negribējās emigrēt; - monogrammas - vienkāršākas, bet īpašā ornamentā tās norādīja īpašnieka iniciāļus; - sižets - šeit galvenokārt tika izmantotas ainavu kompozīcijas, emblēmas, arhitektūra (īpaši populāri tie bija divdesmitajā gadsimtā). Šobrīd, kad daudzi vāc nevis papīra, bet gan elektroniskās bibliotēkas, ekslibrisu loma samazinās. Lai gan, tā kā īstas grāmatas tiek izmantotas arvien retāk, iespējams, ka mākslas zīme atkal var nākt modē kā sava veida veltījums pagātnei. Ir vērts atzīmēt, ka jau ir divi grāmatu ekskluzīvu muzeji, no kuriem viens atrodas Maskavā. Un ir tūkstošiem šo grāmatu grafikas miniatūru kolekciju. Dažkārt ekslibrisam ir lielāka vērtība nekā grāmatai, kurā tas ir. Grāmatzīme (Ex libris) nozīmē "no kāda bibliotēkas" vai "no kāda grāmatām". 

 


Tas ir latīņu izteiciens, kas apzīmē ekslibrisu mākslas veidu - zīmes vai etiķetes grāmatās, pēc kurām var atpazīt īpašnieku. Plāksnītes ir dažādas: no visvienkāršākajām līdz dekoratīvām un sarežģītām, neskaidrām vai pat dīvainām un sirreālām. Dižciltīgās ģimenes bieži izmantoja personīgo ģerboni vai vairoga rotājumu, bieži attēlojot ģimenes saukli savā valodā vai latīņu valodā. Protams, ekskluzīva stils laika gaitā ir mainījies, taču lielākā daļa ekskluzīvu atspoguļoja tā laika dekoratīvo stilu. Uz grāmatu plāksnēm ir redzams milzīgs skaits ilustrāciju - pūķi, eņģeļi, trofejas, dzīvnieki, putni, bērni, mūzikas instrumenti, ieroči, ziedu, koku, augu, ainavu attēli un daudz kas cits. Mūsdienu grāmatzīmju izpēte un kolekcija sākās ap 1860. gadu. Bieži vien par tiem tiek pievērsta liela interese, pat lielāka nekā grāmata, kurā tie ir ietverti. Tiem ir vēsturiska vērtība kā konkrēta laika perioda mākslas darbiem, taču tiem var būt arī "personīga vēsture", ja tie piederējuši slaveniem cilvēkiem. Ideja par masveida grāmatu īpašumtiesībām (un līdz ar to nepieciešamība pēc grāmatzīmēm, kas apzīmē īpašumtiesības) parādījās neilgi pēc pirmajām iespiestajām grāmatām piecpadsmitajā gadsimtā. Tie pirmo reizi parādījās Vācijā, kur tie tika izgatavoti lielos daudzumos, pirms ideja izplatījās visā pasaulē. Šie piemēri gandrīz vienmēr ļoti interesē kolekcionārus un mākslas vēsturniekus. Vecākā reģistrētā grāmatzīme datēta ar aptuveni 1450. gadu. (Šis eņģeļa zīmējums no Vācijas, kas pazīstams kā "Brandenburgas Hildebranda attēls no Biberahas klosterim Buxheimā" ir aptuveni 1480. gadā) Francijā vecākais atklātais ekslibris ir Žana Berto La Tūr-Blanša ekslibriss no 1529. gada, savukārt vecākie ekslibrisi no Anglijas piederēja Nikolasam Bēkonam, politiķim karalienes Elizabetes I valdīšanas laikā, Frensisa Bēkona tēvam. . Tas kalpoja kā grāmatzīme grāmatām, kuras viņš uzdāvināja Kembridžas universitātei līdz viņa nāvei 1579. gadā. Agrākie grāmatu plāksnītes no Holandes un Itālijas datētas ar attiecīgi 1597. un 1622. gadu. Daudzviet Eiropā modeļi ir līdzīgi visā XVII gadsimtā. Agrākais zināmais amerikāņu grāmatplāksnītes paraugs ir vienkārša Džona Viljamsa drukāta etiķete no 1679. gada. Plāksnītes parādījās arī citviet pasaulē. Zemāk ir paraugs, kas piederēja Sha Jahan no Indijas Mogulu dinastijas 1645. gadā: Apakšējā kreisajā pusē redzamais zīmējums arī nepārprotami iedvesmots no Indijas subkontinenta kultūras un ikonogrāfijas, bet apakšējā labajā pusē esošajā grāmatplāksnītē attēlots izcila bendes zīmējums. Šis zīmējums kalpoja kā brīdinājums par cieņu pret grāmatas īpašumu vai krasām sekām: Dekorēšanai parasti izmantoja heraldiskos zīmējumus, kā parādīts šajā Anglijas grāmatzīmē: Ekslibriss apakšā pa kreisi ir izgatavots Amerikā 1905. gadā, un tajā ir daži heraldikas elementi. Labajā pusē redzamais piemērs ir Džordža Bankrofta parakstīta grāmatzīme, ko iedvesmojusi Senā Grieķija. "Eis phaos" tulkojumā nozīmē "pret gaismu". Semjuels Holliers 1896. gadā izveidoja pats savu grāmatplāksni (apakšējā kreisajā stūrī), kas atgādina Hogārta gravējumus un atspoguļo astoņpadsmitā gadsimta stilu. Labajā pusē ir Džeinas Patersones zīmējums no 1890. gada: Māksliniece Eimija Sakere saviem klientiem radīja daudzas grāmatzīmes deviņpadsmitā gadsimta beigās un divdesmitā gadsimta sākumā: Apakšējā labajā pusē redzamais paraugs ir no 1950. gada, un tajā ir attēlots mūks pie koka ar grāmatām, kas aug kopā ar lapām. Zīmējums labajā pusē ir brīnišķīgs skeleta attēlojums, kas spēlē čellu, 1909: Šie lieliskie grāmatzīmju piemēri ir datēti ar divdesmitā gadsimta pirmo pusi: Vēsturiskas personas un slavenības, politiķi, filmu zvaigznes, sportisti un pat dažas vēstures mazāk zināmas personas ir izmantojušas grāmatzīmes. Uz bijušā Francijas prezidenta Šarla de Golla plāksnītes ar lepnumu ir attēlots Lotringas krusts, Francijas brīvo spēku simbols Otrā pasaules kara laikā (apakšā pa kreisi). Bijušais Lielbritānijas premjerministrs Edvards Hīts izmantoja plāksnīti, kas atspoguļoja viņa aizraušanos ar jūrniecību (zīmējums pa vidu), un labajā pusē ir pirmā Lielbritānijas darba premjerministra starpkariem Remzija Makdonalda plāksne: Šis 1907. gada zīmējums (pa kreisi) piederēja pēdējam Krievijas caram Nikolajam II. Augšējā labajā stūrī ir karalienes Viktorijas grāmatplāksne, kas izskatās majestātiski kopā ar ģerboni, bet attēlā apakšējā labajā pusē ir Zviedrijas un Norvēģijas karaļa Oskara Otrā grāmatzīme: Džordža Vašingtona grāmatplāksnītē attēlots viņa ģimenes ģerbonis. Šī grāmatplāksne tika iegravēta Londonā 1792. gadā (zīmējums zemāk pa kreisi). Pols Revere, Amerikas revolūcijas varonis, bija arī slavens gravieris un sudrabkalis un izmantoja savu unikālo mākslas darbu savā grāmatu kolekcijā (attēls pa labi): Čārlzs Dikenss, noteikti pazīstams kā grāmatu rakstnieks, savas personīgās kolekcijas sējumos izmantoja paša veidotās grāmatzīmes (attēls pa kreisi). Džeka Londona grāmatzīme ir ideāli piemērota viņa romāniem, piemēram, "Mežonīgo sauciens" un "Baltais ilknis" (pa labi): Arī Šerloka Holmsa radītāja Artūra Konana Doila kungam bija kāds krāšņs zīmējums, kas piemērots viņa grāmatu kolekcijai: Zigmunda Freida zīmējumā ir attēlota kaila figūra (apakšā pa kreisi). Džeks Dempsijs, 20. gadsimta 20. gadu pasaules čempions boksā smagajā svarā, iesaistās cīņā no labās puses: Bēdīgi slavenais Itālijas diktators Benito Musolīni nav jāiepazīstina. Šeit ir divas no viņa grāmatu plāksnēm, kuras viņš pārdeva 30. gadu vidū: Grēta Garbo visu laiku ir paziņojusi, ka viņa vienkārši gribēja būt viena... varbūt ar daudzām grāmatām uzņēmumam, demonstrējot savu atšķirīgo stilu (attēls pa kreisi). Duglass Fērbenkss ​​Dž.R. dzimis Ņujorkā, taču viņa grāmatzīmēm bija ļoti aristokrātisks britu stils (attēls pa labi): Harpo Marksa ekslibrisā redzama viņa paša karikatūra (augšējais kreisais zīmējums). Čārlzs Čaplins savā bibliotēkā izmantoja plāksnīti (zīmējums vidū). Citas Holivudas slavenības, kurām bija savas grāmatzīmes: Sesila Bī demila un Bings Krosbijs: Daži no vecajiem darbiem ir pārsteidzoši daudz detaļu pārpilni pat salīdzinot ar tā laika zīmējumiem un gravējumiem: Skatoties uz šiem paraugiem, vēlos iegūt un viņu grāmatzīme, vai ne? :) Grāmatu mīļotāji un kolekcionāri savās bibliotēkās vāc dažādus drukātus izdevumus, kuriem katram ir sava vēsture. Cenšoties nosargāt savu bagātību, bibliofili un zinātāji uz grāmatu lapām – plāksnītēm – pielīmē vai piestiprina grāmatu zīmes. Kas tas ir, kad un kur tas parādījās, kā tas notiek un kā tiek veidots šis “grafiskais aforisms”, mēs centīsimies pastāstīt šajā rakstā. 

 

Комментарии

Популярные сообщения